Drone
Drone
In 2013 vloog ik mijn eerste "drone"
In 2013 vloog ik eerst met een “ARdrone 2.0″ van Parrot. Die is te besturen met je telefoon of tablet door een wifi verbinding. Het bereik is beperkt (40 meter hoog) en het beeld met de ingebouwde camera wazig. Behuizing van piepschuim en totaal zo’n 300gram. Hiermee moet je echt wachten tot het bijna windstil is om te vliegen. De parrot bepaalde zijn plaats om stil te kunnen blijven hangen met een camera aan de onderkant en de hoogte met luchtdruk of ultrasoon sensoren. Niet heel erg nauwkeurig…
Het vliegen vond ik wel leuk en zeker de combi met foto/video. En dus in 2014 de drone ingeruild bij www.toemen.nl voor een beter model. Het merk DJI leid de markt wat betreft drones. De DJI Phantom 2 is makkelijk om mee te beginnen. De besturing die er in zit is de meest stabiele op de markt waardoor de Phantom 2 ook word gebruikt door “professionals”. De Phantom maakt gebruik van GPS satellieten om z’n plaats te bepalen. Hiermee kan de drone ook zelfstandig terugvliegen naar het startpunt wanneer het signaal van je zender zou wegvallen. De Phantom 2 weegt kaal zo’n 1000 gram en dat maakt hem al stabieler dan een ARdrone.
Een beetje wind is geen probleem, hij kan er nog best tegenin. Hij haalt soms snelheden tot 19 m/sec ofwel 70km/u.
Alleen bij sterke en vlagerige wind is het landen lastiger. De poten staan best smal. Als hij op z’n zij beland raken propellers beschadigd en uit balans en/of bestaat het risico op doorbranden van de regelaar van de motortjes.
De eerste keren vliegen bleef ik laag (ong. 3m) en ben ik door stuurfouten tot 2 keer toe op 3 meter hoog tegen een boom aangevlogen. Dit leverde wonderbaarlijk nog geen schade op. Toch fijn om te weten dat de onderdelen van zo’n bekend merk/model inmiddels volop te krijgen zijn.
In 2015 is de Phanthom 2 ingeruild voor het professionele model de Inspire 1. Deze is via een app op iPad te bedienen terwijl de drone in de lucht hangt. Foto’s van 12 megapixels of video in 4K UltraHD.
De Inspire 1 is vergeleken met de Phanthom 2 een vrachtwagen in de lucht. Hij haalt hogere snelheden en met ruim 3kg gewicht moet je daar wel wat rekening mee houden.
In 2017 kwam er toch weer een kleinere (handig voor op vakantie) Phantom 4 Advanced Plus bij. Een 2e drone die als backup kon dienen.
In 2019 volgde er nog een veel compactere Mavic 2 Pro.
In 2020 kocht ik na lang speuren op Marktplaats nog een gebruikte Inspire 2 erbij omdat de oude Inspire 1 wel mooi beeld gaf maar toch wel steeds vaker kuren gaf met de overdracht van het beeld…